#5: 5 carti preferate

gif1.gif

Imi place sa citesc- de aceea mi-am ales atat la liceu, cat si la facultate, profilul de filologie. In ultima vreme nu am mai avut timp sa citesc de dragul de a citi, ci mi-am petrecut timpul in compania lui Shakespeare, care Shakespeare e chiar simpatic si imi place. Asta este alta discutie, caci azi nu am de gand sa iti povestesc despre Hamlet si Lady Macbeth, ci despre cartile din afara listelor de lectura, cartile pe care le-am descoperit singura si care, poate, m-au ajutat sa ma descopar. Suna cliseic si de multe ori ma intreb: cu ce ma ajuta pe mine sa „cresc” ca om o carte YA sau un thriller? Simplu, ma pun in fata unor situatii straine si ma fac sa ma intreb cum as reactiona eu daca as fi in locul personajelor. Romanele despre care urmeaza sa iti povestesc au fost lecturi importante pentru mine, care m-au intrigat si pe care le-as reciti oricand.

1. Mare Tranquillitatis

(The sea of tranquility)

20170212_181718.jpg

Mi-ar fi greu sa fac un top al cartilor preferate, de aceea nici nu spun ca postarea aceasta este un top, dar Mare Tranquillitatis este cartea mea preferata all time. Am citit-o de 4 sau 5 ori (desi unele paragrafe au fost lecturate si mai mult de atat, pot sa citez fraze intregi din ea) si cred ca a fost cartea perfecta pentru mine in momentul in care am descoperit-o, intr-o vara cand nu aveam ce face si ma plictiseam groaznic de tare. Nu este construita perfect si ii pot gasi si defecte, traducerea nu ma prea incanta, deci daca poti sa o citesti in engleza, te-as indemna sa o faci. Ceea ce m-a facut pe mine sa o recomand multor prietene a fost faptul ca este un roman complex, care imbina, pe langa drama personajului principal, multe alte povesti, realitatile adolescentilor, cumva. Face parte din categoria Young Adult, intr-adevar, si cred ca pentru persoanele care nu se mai incadreaza neaparat in acest age group poate parea copilaroasa (hell, pana si eu ridic din spranceana cand aud de povesti cu liceeni). Oricum, tocmai varsta personajelor Nastya si Josh fac ca aceasta poveste sa aiba un impact emotional mult mai puternic, pentru ca niciunul din ei nu a dus o viata prea roz. Pe langa partea trista, sunt multe secvente haioase si nu se pune neaparat problema de a o lua de la capat, ci de a face cumva ca lucrurile prin care ai trecut sa nu iti mai dicteze actiuniile viitoare. As putea sa vorbesc foarte mult despre Mare Tranquillitatis, dar ma opresc aici.

2. Mincinosii

(We were liars)

20170212_182243.jpg

Un alt roman YA, o alta poveste surprinzatoare. Acum o citesc si in romana (am citit-o de doua ori in engleza) si traducerea mi se pare multumitoare. Mincinosii este o carte care se parcurge foarte repede, daca iti pui mintea cu ea o dai gata intr-o zi, iar stilul autoarei este altfel-ori iti place, ori ba: in anumite locuri, frazele sunt fragmentate, descrierea este aparte, din punctul meu de vedere, folosind substantivele in detrimentul adjectivelor. Ceea ce da sens cartii este finalul, care nu doar ca surprinde, ci te da complet peste cap- nu este deloc previzibil, sunt foarte putine indicii care ar trada ce s-a intamplat, indicii pe care le gasesti doar daca ai mai citit cartea o data.

3. La rascruce de vanturi

20170212_181234.jpg

Nu cred ca mai este nevoie de vreo prezentare- toata lumea a auzit macar de acest titlu faimos. Eu pot sa spun ca nu ma asteptam deloc ca acest roman sa se desfasoare in acest fel, credeam ca este o poveste dulceaga de dragoste, ceva previzibil. Nu a fost nici gretos, nici previzibil… ci usor dark si surprinzator. Este o lectura placuta, care te tine in priza, nu degeaba „La rascruce de vanturi” este o carte atat de cunoscuta, o carte fara varsta, un adevarat clasic. Personajele sunt conturate magistral, evenimentele sunt relatate intr-un mod unic, revolutionar atat pentru perioada respectiva, cat si pentru acum. Nu se compara cu un alt roman citit de mine, cred ca este intr-adevar o lectura obligatorie, indiferent de varsta.

4. Hotul de carti

(The Book Thief)

20170212_181600.jpg

O carte foarte mediatizata, as zice. A fost o valva grozava in jurul acestui roman, s-a si ecranizat si, din nou, niciodata nu iese fum fara foc. Povestea este impresionanta si marcanta, stim cu totii cat de dur a fos regimul lui Hitler, in special asupra evreilor. Relatarea este facuta intr-un mod aparte, foarte catchy si creativ. Eu cred ca este potrivita pentru mai multe categorii de varsta, atat pentru adolescenti, cat si pentru persoane trecute de 20, 30, poate chiar si 40 de ani. Componenta istorica joaca un rol importan in desfasurarea actiunii, dar crimele nazismului nu sunt principalul subiect al romanului, ci, mai repede, stilul de viata, modul in care nemtii isi duceau traiul si conflictul psihologic al personajelor. Pe de alta parte, ritmul te prinde, firul povestii te intriga si iti garantez ca vei sta cu sufletul la gura pana la ultima pagina. Nu am citit traducerea si nu va pot spune cat respecta originalul, dar filmul mi-a placut, este aproape de carte si merita vazut.

5. Fata din tren

(The Girl on the Train)

20170212_181845.jpg

Ca tot vorbeam de stat cu sufletul la gura, Fata din tren este un thriller psihologic foarte interesant, nu neaparat infiorator, cat surprinzator. Povestea are multe intorsaturi si este spusa din perspectiva a trei femei cumva legate, iar crima este intriganta. Drept sa iti spun, spre final am suspectat criminalul din simplul motiv ca m-am gandit la o persoana care nu era evidenta, dar faptele care se dezvaluie in final te iau prin surprindere. Lectura este placuta si usoar, autoarea ajunge la tine si se cam joaca cu emotiile tale, daca ma intrebi pe mine. Filmul nu l-am vazut inca, iar de citit, am citit in engleza (do you see a pattern here? :)) ). Ti-o recomand cu absolut tot dragul daca esti in cautarea unei carti care sa te tina in priza si care sa nu te lase sa dormi.

Tu ce carte/ carti imi recomanzi? Ai citit ceva din cele despre care ti-am povestit?

–xo, Ramona

Tag-uri:,

2 gânduri despre „#5: 5 carti preferate

  1. andreeatheodorablog 11 Aprilie 2017 la 10:30 Reply

    toate cartile super!

Lasă un răspuns

