Recenzie: Daca as ramane (Daca as ramane #1) & Where she went (Daca as ramane #2) de Gayle Foreman

Am niste emotii, n-am mai scris recenzii de carte (adica aici, poveste lunga, nu conteaza). Dar exista un inceput pentru toate, no? Nu fac  o introducere prea foarte, ca n-are rost, o sa va povestesc mai multe in cele ce urmeaza. Atat va zic de la inceput: daca nu vreti sa stiti ce decizie o sa ia Mia, atunci nu cititi nimic de la a doua carte. Okay? Okay (oopsie, incurc romanele YA). Deci si prin urmare:

Daca as ramane

Cum poti lua decizii de viata si moarte la doar 17 ani? Mia, o violoncelista extrem de talentata, traieste cea mai grea zi din viata ei (ultima, posibil): masina in care se afla alaturi de parintii si fratele ei mai mic este strivita de un camion, iar ea este singura supravietuitoare. Partial supravietuitoare, ca sa fiu mai clara: desi inima inca-i bate, este prinsa intr-o coma profunda. La scurt timp afla ca este doar alegerea sa ce drum sa urmeze: sa se trezeasca sau sa puna un ultim punct.

Cartea este scrisa din perspectiva subiectiva. Cum a cui? A Miei. Stiu, parca am zis ca e in coma profunda si ca nu dau spoilere aici. Ghici ce, asa e. Don’soara are o experienta extracorporala: dupa accident isi vede trupul intins pe zapada, urmareste paramedicii, se plimba pe coridoarele spitalului, alea alea. Povestea este presarata din plin cu flashback-uri, ceea ce, cred eu, ii da un plus de ceva, o face mai interesanta. Apartine categoriei Young Adult si, desi nu este o capodopera a genului, este OK. Am citit eu destule din ramura asta, iar ‘Daca as ramane’ face parte din jumatatea care nu ma face sa strang pe cineva de gat (cealalta parte este aia cu domnite la ananghie care se indragosesc de bad boysi si sufera din dragoste si vaaai viata e grea).

Eu am citit prima data acest roman acum 4 ani, dar l-am recitit luna aceasta. Stiu ca atunci m-a zguduit putin, mi-a dat niste lucruri la care sa ma gandesc. Nu a mai avut acelasi efect asupra mea si acum, poate pentru ca stiam deja ce si cum, poate pentru ca m-am maturizat si vreau putin mai mult de la o carte. Recunosc, este putin cam cliseica: fata plain si indragosteste de chitaristul mama-mama, popular si tot tacamul si nu se considera destul de buna pentru el, DAR Mia este mai mult de prototipul clasic de adolescenta YA inamorata, are mai multa dimensiune si adancime. E un personaj 3D, na. In plus, nu acesta este subiectul principal al cartii, deci trecem peste. Imi place faptul ca se valorifica sentimentele personajelor si ca se incearca sa se ajunga la corasonul cititorului. Eu am fost prinsa in capcana de cateva ori, I’m guilty as charged. Cui as recomanda ‘Daca as ramane’? Celor care vor o lectura usoara, adolescentilor, in special. Cred ca dupa o varsta nu te mai atrage genul asta de roman.

De asemenea, avem si o ecranizare care mie mi se pare bunuta. Nu e dezastru, nu e cea mai woo-hoo. Sunt sigura ca ati vazut pe facebook fetite de 12 ani care distribuie imagini si citate preluate de aici. Uite trailer:

CITATEEE:

I think the bigger thing is people’s goodness. Are they naturally good and turned bad by stuff like racism or are they naturally bad and needto work hard not to be?

Uneori,  în viaţă, faci alegeri, iar alteori le face viaţa pentru tine.

Înteleg acum că este uşor să mori. Să trăiesti este greu.

Se opreste. Se apleaca spre mine, astfel incat suvitele ei imi gadila fata. Ma saruta pe frunte.
-Inca mai ai o familie, sopteste ea

Where she went

(da, nu a fost tradusa si la noi)

Au trecut 3 ani de la accidentul Miei: Adam (iubitul de care ziceam mai sus) este, acum, un rockstar faimos, ceea ce si-a dorit intotdeauna, iar Mia (v-am spus ca nu am cum sa vorbesc despre cartea asta daca nu va dezvalui ce alegere a luat) este o violoncelista iubita si apreciata in lumea muzicii clasice. Adam traieste in L.A., iar Mia in New York. El locuieste impreuna iubita sa, un star de cinema. Ea… cine stie? Cei doi nu s-au mai vazut de doi ani or so, iar despartirea a fost catalizatorul carierei baiatului: cu inima franta, acesta a compus multe melodii ce s-au bucurat de un succes mondial. Acest lucru s-a manifestat ca un pact cu diavolul: sufletul(el nu mai este baiatul simpatic si glumet, ci exact opusul) in schimbul succesului. Ce se va intampla, insa, cand, blocat in New York, Adam se intalneste cu fantoma trecutului sau?

Se face rocada in acest roman, evenimentele fiind povestite din perspectiva baiatului. Intalnim si aici tehnica flashback-ului ce ne arata ce s-a intamplat in perioada ce a urmat alegerii Miei, dar si mici fragmente la inceputul unor capitole din cantecele compuse de Adam. A doua carte a seriei este, din punctul meu de vedere, mai buna decat prima.

Pentru inceput, ‘Where she went’ te electrizeaza. Nu am putut sa ma opresc din citit, iar o saptamana nu am putut incepe alta carte. Trairile sunt mai bine conturate, sunt mai puternice. Simti prin personaje, pur si simplu. Imi este greu sa vorbesc, incepe sa imi bata inima mai tare si hiperventilez. Imi plac povestile triste, cu protagonisti enervati, consumati, dark and cloudy, care sunt mistuiti de un ceva, poate de aceea sunt mai atasata de aceast roman. Evenimentele au un curs diferit, iar intalnirea dintre cei doi nu este  curcubee si pipi de unicorn. Ba din potriva, e ciudata si iti vine sa tipi la ei sa taca si sa se pupe mai repede. Oh boy! Da, imi place ca amandoi sunt raniti, ca totul este atat de gresit in vietile lor. Nu sunt singura care crede asta, aparent. Rating-ul de pe Goodreads imi da dreptate. Daca aceasta va suna mai bine, puteti sa sariti peste prima (sau sa vedeti filmul si gata), insa eu cred ca va poate ajuta sa intelegeti unele… alegeri.

Citate, din nou:

Are you happy in your misery?

Resting peaceful in desolation?

It’s the final tie that binds us

The sole source of my constellation.

You were so busy trying to be my savior that you left me all alone.

There are so many things that demand to be said. Where did you go? Do you ever think about me? You’ve ruined me. Are you okay? But of course, I can’t say any of that.

I’ve become to realize there’s a world of difference between knowing something happened, even knowing why it happened, and believing it.

You crossed the water, left me ashore
It killed me enough, but you wanted more
You blew up the bridge, a mad terrorist
Waved from your side, through me a kiss
I started to follow but realized too late
There was nothing but air underneath my feet

‘Daca as ramane’ este o poveste despre familie si despre viata, despre prietenie si iubire, in timp ce ‘Where she went’ este strigatul hipnotizant al unei inimi frante, emana emotie prin fiecare litera si te face sa iti doresti sa nu treci vreodata prin asa ceva.

Follow me:

Facebook  Instagram  Tumblr

Kisses,

R.

Tag-uri:

2 gânduri despre „Recenzie: Daca as ramane (Daca as ramane #1) & Where she went (Daca as ramane #2) de Gayle Foreman

1. […] fost greu sama opresc doar la acestea, dar fie. ”Where she went” a primit o recenzie aici, cititi-o doar daca ati citit eja prima carte/ nu aveti probleme cu spoilerele. Ah, si apropo de […]

2. […] daca personajul o sa supravietuiasca, spre exemplu, asa cum e cazul in Daca as ramane (am vorbit aici despre ea). Citesti pentru ca te atasezi rapid de personaje, pentru ca vrei sa vezi cum isi continua […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com